Tips voor een goed sollicitatiegesprek



Tips voor een goed sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek is een formeel gesprek tussen een sollicitant en een werkgever, dat meestal wordt gevoerd om te beoordelen of de sollicitant geschikt is voor de baan. In de Verenigde Staten is een sollicitatiegesprek een van de meest gebruikte instrumenten voor de selectie van werknemers. Een werkgever kan een standaardmethode gebruiken om sollicitanten te evalueren om te beslissen of hij hen al dan niet in dienst wil nemen. Voor deze evaluatie gebruiken werkgevers kwalificaties, vaardigheden, ervaring, opleiding, houding en persoonlijke eigenschappen. Om ervoor te zorgen dat al deze criteria worden gebruikt, zijn tips voor sollicitatiegesprekken nodig.

sollicitatiegesprek

Sommige sollicitatiegesprekken verlopen via de telefoon, terwijl andere via de telefoon verlopen. Er zijn zelfs gevallen waarin een sollicitatiegesprek via internet verloopt. Hoe dan ook, de gesprekken verlopen meestal volgens een vooraf bepaald schema. Het gesprek begint meestal met een vraag, zoals: "Waar zie je jezelf in de toekomst?" of "Wat verwacht je in de nabije toekomst uit je werk te halen?"

Naast de kwalificaties, vaardigheden, ervaring, opleiding en houding van de werkzoekende, kijken werkgevers ook naar de bedrijfscultuur. Een bedrijfscultuur verwijst naar de algemene werkomgeving die een organisatie heeft. Het doel van de interviewer is de cultuur van het bedrijf te begrijpen en te bepalen of de baan al dan niet in de cultuur past. Een belangrijk onderdeel van een sollicitatiegesprek is het opbouwen van een relatie met de interviewer. Sollicitanten moeten de interviewer laten zien dat zij de juiste persoon zijn voor de baan. Als de kandidaat geen goede relatie heeft met de interviewer, zal het gesprek waarschijnlijk snel eindigen en zal de kandidaat niet in aanmerking komen voor de baan.